Å overvinne sosial angst

Sosial angst kan være et stort hinder i livet, det ødelegger livskvaliteten om det er kronisk eller situasjon bestemt og midlertidig. 

Sosial angst er frykten for sosialt samspill/samvær med andre. De som lider av sosial angst, trekker seg altså unna situasjoner der de må omgås andre. Sosial angst er en psykisk utfordring som det går å overvinne.

Nå skal det da også sies at sosial angst er faktisk de fleste har opplevd i sitt liv, men det er mer en kortvarig situasjons bestemt sosial angst. Slik som den “frykten/redselen/angsten” man kan oppleve når man skal holde en tale for en sal full av ukjente eller også kjente mennesker, men denne følelsen går da over temmelig raskt.

Men for den som da eventuelt har kronisk sosial angst, så forsvinner ikke den følelsen – den er tilstedeværende hele tiden, men kan da som sagt overvinnes.  For de som da får angst anfall i gitte situasjoner, eller ved “over eksponerte” situasjoner – kan eller vil få kraftige reaksjoner som kan lamme vedkommende fullstendig, så ille at vedkommende enten rister av redsel eller fryser til som en statue.

Sosial angst kommer ofte fordi man føler et press, enten innen i fra seg selv eller i fra andre. Det indre presset kan kanskje best beskrives som tanken at mann ser; “muligheter til å mislykkes”. Mens det ytre presset (fra andre), er det når andre uttaler seg negativt i forhold til en spesiell situasjon eller direkte personlig; “Det er dømt til å bli mislykket”, “Du kommer til å mislykkes”, “Å feile er noe du er best på”, etc..

Sosial angst kan overvinnes, og det finnes da metoder og hjelp til mulig å avhjelpe og håndtering av sosial angst. Det er faktisk til hjelp, selv om det innebærer å forlate den personlige “sikkerhetssone” å gjøre ting som faktisk er skremmende for den med sosial angst.

Det handler da om å overvinne panikk/angst anfallene, ved å konfrontere de gang på gang – inntil lærdom om at verden generelt er et trygt sted. 

Det er viktig å ha forståelse for og se muligheten for kontroll av den sosiale angsten, her er noen punkter om det:

A. Den Sosial angsten sitter i hodet.
Oppmerksomheten er introvert (indre opplevelser en dominerende betydning), som da kan resultere i tanker som: “Hun tror nok jeg er en idiot”. Angsten/redselen vil da også si at alt som kan gå galt vil gå galt, alt av fremtids utsikter er “dårlige”. Og jo mer fokus dette får, desto mer kraft får angsten/redselen. Heldigvis kan man om mulig få kontroll på hvor man skal fokusere sin oppmerksomhet. Ved å rette oppmerksomheten utover, fokuserer på hva som skjer rundt en – vil mye av de negative tankene frigjort, og vil bli fylt opp med nysgjerrighet.

Hvis du gjennomfører to samtaler, hvor du i den ene gjør som vanlig, har et innover vendt fokus – hvor du konstant tenker på hva du bør si, og hvordan den andre vil oppfatte det du sier og deg.
I den andre samtalen, forsøker du å se utover – se på og konsentrer deg omgivelsene, den jakken/genser du ser den du prater med har på seg, etc.. 

 
Hvilken samtale var den mest behagelige? – Den hvor du bruker så mye energi på å tenke over hva du skal si og hva andre tenker om deg. Eller samtalen der du fokuserte på omgivelsene.


B. Sosial angst er frykt/redsel.
Årsaken til sosial angst er frykten for en avsløring om noe – en åpenbaring av noe som kan oppfattes som en nærmest “dødelig” feil, som regel vedrørende ens egen person eller fremtreden.
Svært ofte er det bekymringer rundt utseende og muligheten for at andre vil oppfatte engstelsen som er følt. Det kommer tanker som: “Kan noen se meg svette”, “Er jeg rød i ansiktet”, “Er stemmen min skjelven”.  
Angsten kan gå også dypere, da er bekymringen/redselen å bli avslørt som en med (selv om det er en imaginær/ikke-eksisterende realitet) mangelfulle sosiale ferdigheter. Slik som å bli oppfattet som kjedelig, ikke ha noen personlighet – eller ikke har noen direkte mening om noe. 


C. Tankene forteller to store løgner, som er hoved grunnene til sosial angst.
Sosial angst vil få en til å tro at det verste kommer til å skje. Men det er en løgn: Virkeligheten er det motsatte – verden er generelt sett trygg og god.
Så det er ikke grunn til å tro på løgn nummer to: Hvis det verste skulle skje, vil du ikke kunne håndtere/kontrollere det. For historien har vist at mennesker generelt sett har ekstremt bra kontroll og håndtering egenskaper.

For å motbevise disse løgnene, kan du prøve å finne ut nøyaktig hva du er redd for – hva er det som kan komme til å bli avslørt ved deg som person, eller hvor sannsynlig er egentlig den trusselen om at det verste alltid kommer til å skje.  
Den beste måten å presse disse løgnene, er å utforske de i praksis eller logisk tankegang: – Man må oppleve for å vite at de fleste mennesker er hyggelige, dårlige ting skjer vanligvis ikke – folk er glade for å være hjelpsomme. Ikke hele tiden, men mesteparten av tiden. Dårlige ting kan skje, men vi klarer det.


Disse punktene er selvfølgelig bare en del av overflaten på sosial angst utfordringen. Behandling av sosial angst krever tid og hjelp, rettledning fra en profesjonell – så søk hjelp, en psykolog eller terapaut.

Som oftest er den sosiale angst utfordringen ikke så ille som først antatt, den fare/redsel som oppleves er ofte bare en brøkdel av hva som i realiteten er reelt – og det er ikke dødelig, å oppsøke hjelp i alle fall.

Ikke glem alt det andre skrevet om helse og utfordringer her på min blogg: HELSE/SAMLIV

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg