Å endre negative tanker

Dette kan forhåpentligvis hjelpe deg å gjenkjenne og erstatte negative tanker.

En pessimistisk (dårlig, misantropisk) tankegang kan ta kontroll på livet ditt, og det på flere måter. Det å ha negativ tenkning, øker risiko for psykiske helseproblemer, fysiske helseproblemer og utfordringer i intime forhold. Men alle kan lære å bekjempe negativ tenkning.

Mennesker kan lære å endre sitt tankemønster, og med det føler de seg bedre - men også deres oppførsel endres. Det handler om å trene opp og lære å gjøre de mørke, negative tanker til positive og gode tanker.

Det første man må lære er å gjenkjenne hvordan de negative, mørke tankene oppstår.

Hvordan gjenkjenner du de negative, mørke tankene.
Det begynner ofte med at man klandrer seg selv for noe. Man leter etter de dårlige aspektene (elementene/utsiktene) i alt. Det negative er alltid det første men tenker på.

1. Å skylde på seg selv (klandrer seg selv for noe) - Faktisk så kan dette være knyttet til en psykisk utfordring, slik som som depresjon (GAD). Så hvis du forteller deg selv at du har "ødelagt alt" eller at "alt er din egen feil", så har du negative, mørke tanker.

2. Fokuserer du alltid dårlige elementer/aspekter i forhold til daglige opplevelser - Hvis 5 gode ting og 1 dårlig ting skjer, så fokuserer du på den ene dårlige. Den ene negative opplevelsen opptar deg meste parten av tiden, du blir fast låst i den hendelsen - så har du negative, mørke tanker.

3. Du forsøker å gjette hva som kommer til å skje - selv om du ikke har en anelse om hva som vil skje i morgen, så vet du likevel at noe negativt alltid kommer til å skje. Du forestiller deg at noe dårlig vil skje, du skal ut å kjøre bil - du er overbevist om at du kommer til å punktere eller noe være. Så har du negative, mørke tanker.

4. Du fortell deg selv at du må forsøke å forhindre en katastrofe, derfor må du planlegge alle mulige løsninger - ta alle mulige forhåndsregler for å komme best mulig ut av katastrofen, om mulig unngå å havne i den katastrofale situasjonen. Så har du negative, mørke tanker.


Hvordan snu/endre de negative, mørke tankene.
Når du har gjenkjent at du har negative, mørke tanker - så er målet å erstatte de med positive og relevante tanker. Den kanskje beste måten å snu/endre de negative, mørke tankene - er å spørre deg selv; "Hva ville jeg sagt til en venn som har disse negative, mørke tankene?"

Så når du tenker; "Jeg er skyld i at det alltid går galt" - kan du heller si til deg selv; "Jeg kan ikke styre alle tilfeldighetene og andre mennesker her i livet, så de må også ta noe av ansvaret".

Hvis du erstatter dine negative tanker med mer realistiske positive tanker, kan du snu det hele å gjøre det hele positivt - det et det som er nøkkelen til å få et mer harmoniskt liv, som vil øke livskvaliteten.

Det å snu sine tanker tar tid, og det er ikke alltid like lett - da er det ofte bra med gode støtte spillere, slik som familie og nære venner. Det vil naturligvis også være en fordel med profesjonell hjelp - slik som en psykolog.

Det betyr om mulig at realistiske positive tanker blir det som er det naturlige, og ikke et fokus på det negative. Livet blir lysere og lettere å leve.

 


MIN FAVORITT SANG - MY FAVOURITE SONG


Én kommentar

Hva når det negative går ut på at en er 'skjebnebestemt', a-la 'cursed by nature'? -Fornuftstridig, så absolutt, men fornuften 'motbevises' i et sett, om dette gir noen mening?..

Gry Henriksen: Ingen ting er skjebnebestemt eller cursed - skjebne/"forhekset/forbanned" er noe man tror på, men har ikke rotfeste i virkeligheten.
Fornuften motbeviser det med logisk tankegang - men følelse/tanke forestillingene tilsidesetter den logiske tanken, fordi mennesket velger å prioritere det. Det skjer ut i fra det at forestillingen i forhold til enns egen person er negativt ladet, bedre selvbevisthets bilde/forestilling er da noe som må bearbeides/opparbeides.

Uten å trekke noen konklusjon, vil jeg anta at det kan være snakk om en mindre personlighets forstyrrelse - dersom det påvirker dagliglivet i noen form, men som nok lett kan avhjelpes med hjelp av en psykolog/kognitiv terapi.

Kjenner du noen som sliter med dette, vil jeg annbefale at vedkommende anbefalles å oppsøke hjelp - få en henvisning fra fastlegen til en psykolog, for å få kartlagt utfordringen.

Skriv en ny kommentar